etnografische pijpen

dierenkop

Tabakspijp van hout met cilindrische ketel met aan de basis een grillige figurale voorstelling die eindigt in een dierenkop, ronde onderzijde zonder hielmarkering en korte rechte steel, metalen manchet bandje ontbreekt. Ketelbasis een soort vogelkop met kleine snavel en kraaloogjes, ketelbasis links enkele ingekerfde lijnen.

SteelLengte1,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalhout
Kleurbruin
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
VolkIndianen
Jaar 2006
Provenance Londen, Peter Tilley
Londen, Alfred Dunhill Pipes Limited, 1952-2006
Londen, Alfred Dunhill, <1930-1952, nr AM46
Gemaakt uit een stuk knoestig wortelhout met grillige vorm. Het snijwerk is met metaal verricht dus het gaat om een post-contact stuk. Vermoedelijk is een schildpad uitgebeeld waarvan het schild aan de onderzijde van de ketel zichtbaar is en de kop naar buiten steekt.
Ben Rapaport, A complete guide to collecting Antique Pipes. Exton, PA, 1979. p 214. Dit exemplaar (onderin de vitrine Amerika bij Dunhill).
Londen, Dunhill museum, permanente presentatie, vitrine Amerika, c. 1960.