porseleinen pijpen

naampijp "GEORG TJADEN", "1923"

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en korte rechte insteeksteel met om het eind vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd twee ineengeslagen handen voor twee inelkaar groeiende bloementakken, erboven in boogvorm in gotische letters "GEORG TJADEN", eronder eveneens in boogvorm "ZUM ANDENKEN AN WESTERSANDER DEUTSCHLAND 1923". Ketel keerzijde "FROH ERWACHE JEDEN MORGEN, RAUCH DEIN PFEIFCHEN OHNE SORGEN." en "ZUR FREUNDLICHEN EINNERUNG VON THEUS TAMMEN UND FRAU ANNA GEB. TJADEN". Filt een dubbele bies van bladgoud. Steel in groen gestempeld merk van een gekroond wapenschild met de letters "CM HR".

Jaar 1923

KopHoogte10 cm
SteelLengte3,5 cm
Gewicht66 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalSaksen
PlaatsDresden
MakerHutschenreuther
Merkteken wapenschild met "CM HR" (stempel, steel)
Jaar 2006
Provenance Utrecht, internationale verzamelaarsjaarmarkt
Monster, collectie Boy Hubee, <2000-2006
De pijp was een geschenk van Anna Hilkea Tjaden, geboren Westersander 09-92-1893 en gedoopt Westersander 19-02-1893 samen met haar man Theus Tammen.
De pijp is opgedragen aan Georg Tjaden en dat kunnen twee personen zijn.
1. Georg Siegmond Tjaden, geboren 29-12-1849 Rahe/Aurich, Duitsland. overleden 8-3-1928 Macon, Franklin Co, USA, gehuwd met Hemke Saathoff. Hij was in 1923 74 jaar en was de oom van Anna Tammen-Tjaden. Mider waarschijnlijk is 2. Georg Tjaden, woonde in Kansas, geboren 5-7-1869 USA, overleden 11-5-1938 USA, gehuwd met Emma Remmers, een neef van Anna Tammen-Tjaden. Georg Tjaden is tussen 1920 en 1923 nog een keer naar Ostfriesland gereisd en de pijpenkop werd toen als geschenk van Theus Tammen en Anna Tjaden aangeboden omdat erop staat: “ZUM ANDENKEN AN WESTERSANDER DEUTSCHLAND 1923”.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 160. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Geschilderde bloemen", 26 maart 2014 - 31 mei 2014.