meerschuim pijpen

boogvormen

Tabakspijp van meerschuim met tsjiboek model met trechtervormige ketel op schotel, zonder hiel met oplopende steel verwijdend tot manchet met gladde manchetrand. Ketel rondom in reliëf zes spitsbogen. Schotel onderzijde rondom afwisselend brede en smalle knorren, de steel gecanneleerd. Oorspronkelijke montage met een vlak zilveren deksel met klemveer, centraal in het deksel een cirkelvormig gat, dekselring zilverkeur met "MM". Zilveren manchetring met steelhouder en onopvallend borgoog.

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel tsjiboek
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgedraaid (draaibank), gesneden
Kleurgeelbruin
Overige materialenzilver (metaal)
Overige kleurenblank
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalOost-Europa
LandHongarije (?)
Merkteken MM (makersmerk, ingeslagen, dekselring)
Jaar 2006
Provenance Utrecht, internationale verzamelaarsjaarmarkt
België, antiekhandel, 2006
Een mooie inspiratie op een Egyptische tsjiboek met een afgewogen model en eigentijdse naar de gotische stijl neigende decoratie.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. juni 2006, nr 61. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 48. Dit exemplaar.
De Rijp, Museum In 't Houten Huis, tentoonstelling "In rook vervlogen, vier eeuwen tabaksgebruik", 6 augustus - 19 november 2006.