houten pijpen

hoofd Turk met snor en baard

Tabakspijp van hout met bekervormige figurale ketel, zonder hiel en kromme oplopende steel met lichte verwijding naar het eind. Ketel hoofd Turkentype met dunne snor en korte baard met lokjes, achterzijde hoofd schelpmotief. Steel gegranuleerd met langs de onder- en bovenrand langgerekt bladmotief. Montage met zilveren klepdeksel met smalle getordeerde rand en platte bovenzijde waarop een zespuntige ster, radiale stralen met opengezaagde rand voor luchttoevoer, maansikkel boven eenvoudige klemveer. Steeleind zilveren afdekplaat met steelhouder met borgoog. Oorspronkelijke donkere buffelhoornen roer met verdikt middendeel met knorren, aan de bovenzijde vrijstaand, schijfvorm met slingerrand en afgeplatte beet. Oorspronkelijk zilveren borgkettinkje.

Lengte totaal29,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalhout
Kleurdonkerbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
LandDuitsland
Regio nationaalThüringen
PlaatsRuhla (?)
Jaar 2005
Provenance Brussel, antiekwinkel rue Rollebeek
Brussel, particulier bezit, <1990-2001
Don Duco, Aanwinsten voor het Pijpenkabinet. AmsterdamNieuwsbrief Pijpenkabinet, 3/4, 2006. afb 2. Dit exemplaar.
De Rijp, Museum In 't Houten Huis, tentoonstelling "In rook vervlogen, vier eeuwen tabaksgebruik", 6 augustus - 19 november 2006. Ook op affiche afbebeeld.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2007-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.