meerschuim pijpen

sigarenpijp

liggend naakt

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, rechte steel met knoop. Ketel trechtervormige sigarenhouder gestoken in het hoofd van een naakte vrouw, de handen achter het hoofd, het linkerbeen gebogen, het rechter been gestrekt, kousenband rond de knie, een laarsje met knoopjes aan de voeten, de gestrekte laars is het mondstuk van barnsteen. Oorspronkelijke foedraal van hout met bruin leren buitenzijde, inwendig rood fluweel en rode imitatie zijde.

Periode 1880 - 1900

SteelLengte5,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenbarnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Jaar 2005
Provenance Utrecht, nationale verzamelaarsjaarmarkt
Tilburg, particulier bezit, 2005
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 100. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2005-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.