porseleinen pijpen

de vioolles

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knopvormige hiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in rechthoekige lijst een vertrek waarin een man met viool onder de arm zittend achter een tafel waarop muziekboeken en rechts staande een jongen die viool speelt, de voorstelling in vuurvergulde lijst, de ketelbasis rondom verguld (slijtsporen). Steel onderzijde gestempeld en met blauw ingevuld streepmerk en "PFS". Oorspronkelijk zilveren klepdeksel met platte bovenzijde, opengezaagd met een kruisvorm, onopvallende klemveer van eikeltje geflankeerd door twee blaadjes.

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBeieren
PlaatsSchney
MakerPorzellan Faktur Schney
Merkteken "PFS" + streep (intaglio met cobalt, steel oz.)
Jaar 2005
Provenance Utrecht, internationale verzamelaarsjaarmarkt
Duitsland, Griseldis Oppenländer, 2005
Geschilderd naar Joh. Friedrich Carl Constantin Schröter (1795-1835), de muziekles uit 1828.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 67. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2006-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2013-2017.