etnografische pijpen

kralenvlechtwerk

Tabakspijp van hout met hoge cilindrische buisvormige ketel, ovaalvormige hiel en rechte steel trompetvormig verwijdend naar het eind. Separaat houten mondstuk. Ketel inwendig bekleed met plaatijzer. Steel geheel omwonden met kralenvlechtwerk bestaande uit drie banden met gedraaide geometrische motieven in groen, oranje, turkoois, rood en wit. Bij ketel en steeleind bandje met kralen waaraan een dubbele kralenketting met glaskralen afgewisseld met vruchtenpitten.

Periode 1960 - 1975

KopHoogte10 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalhout
Techniekgeboord
Kleurbruin
Afwerking kralen, meerkleuren
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalZuidelijk Afrika
LandZuid-Afrika
Regio nationaalGauteng
VolkNdebele
Jaar 2003
Provenance 's-Hertogenbosch, Ruud van Thiel
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1977-2003
Utrecht, Heinrich Westerdijk, 02-08-1977
Vgl. APM 3.788 van dezelfde koop en uit dezelfde periode, echter verschillend in de stand van de ketel en vooral in de kralendecoratie.
Don Duco, De Xhosa-pijp, van traditioneel voorwerp naar reissouvenir. Amsterdam, 2013. afb 20. Dit exemplaar.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Zij/Hij - Genderverschillen in pijproken", 1 oktober 2019 - 15 november 2019.