houten pijpen

borstbeeld koning George V

Tabakspijp van bruyère met figurale ketel, zonder hiel en oplopende insteeksteel. Ketel borstbeeld koning George V van Engeland, militaire kraag. Steel links intaglio "CH. DESSERTINE SCULPTEUR". Oorspronkelijk buffelhoornen roer.

Periode 1915 - 1935

Lengte totaal13,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalbruyère (hout)
Kleurbruin
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal)
Overige kleurengelig
LandFrankrijk
Regio nationaalJura
PlaatsSaint-Claude
MakerCh. Dessertines
Merkteken "CH. DESSERTINE SCULPTEUR" (intaglio, tige li.)
Jaar 2003
Provenance Amstelveen, Willy Goodhard, c. 1965-2003
Marokko, Ceuta, c. 1965
Van deze pijp zouden twee exemplaren zijn gemaakt, de ene voor generaal Montgomery, de tweede voor de gouverneur van Gibraltar. Dit laatste exemplaar werd later geschonken aan de schilder Migueal Bernadini te Ceuta, Spaans Marocco als dank voor het schilderen van een portret. Deze pijp is bij een bezoek van mevrouw Goodhart en haar man cira 1965 aan hen geschonken.
Vgl. APM 18.154 zelfde ontwerp van andere maker.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. maart 2004, nr 34. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.