meerschuim pijpen

kralen en imitatie geslepen stenen

Tabakspijp van meerschuim met cilindrische ketel met uitkragende rand geplaatst op een bolronde onderzijde met ronde vlakke hiel, oplopende steel verwijdend naar manchet. Ketelbasis op geruwd fond geometrische patroon van driehoekige blaadjes en maansikkelvormen afgewisseldn met ingelegde turkoois kraaltjes en enkele geslepen stenen. Hiel onderzijde rozetvorm. Steel onderzijde rechthoekig paneel waarop turkoois kralen en een geslepen steen. Oorspronkelijk zilveren klepdeksel met koepelvorm met eenvoudig zaagwerk en rode steen op deksel, onopvallende klemveer, rand zilvermerk "72". Manchetbeslag met borgoog en onopvallende steelinzet. Oorspronkelijk houten roer met gedraaide knopen en zwarte ringen, hoornen eindstuk met bruine slap en knopenroer met vier knopen. Borgkoordje in groen met meerkleurige stoffen balletjes.

SteelLengte6 cm
Lengte totaal47 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgesneden
Kleurgeelbruin
Overige materialenzilver (metaal), hout, buffelhoorn (dierlijk materiaal), siersteen (steen)
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalBalkan
LandBulgarije (?)
Merkteken 12 (ingeslagen, dekselring)
zilverkeuren (ingeslagen, dekselring)
Jaar 2003
Provenance Maastricht, Dickhaut veilingen, lot 1016
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 484
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, <1935-1960
Zowel het model met de bolbuikige basis en de trompetvormige bovenzijde als de decoratie met ingezette stenen refereert aan de Turkse smaak.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 23. Dit exemplaar.
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, permanente presentatie, c. 1970-c. 1995.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.