meerschuim pijpen

sigarenpijp

borstbeeld vrouw

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en rechte steel zonder manchet. Ketel borstbeeld vrouw met opgestoken haar in een knot op het achterhoofd en met vier afhangende krullen aan de achterzijde, borststuk afgezoomd met opstaande bontkraag, trechtervormige houder voor sigaren boven op het hoofd. Oorspronkelijke montage met gedraaid houten roer met hoornen mondstuk met afgeplatte beet. Bijbehorend foedraal van hout met uitwendig bruin leer, inwendig met paarsrood fluweel en paarse zijde afgewerkt, langs de randen een verguld filet van balletjes.

SteelLengte3 cm
Lengte totaal11,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenbuffelhoorn, leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), kersenhout (hout)
Regio internationaalOost-Europa
LandHongarije (?)
Jaar 2003
Provenance Hilversum, Dick Leijenaar
Düsseldorf, particulier bezit, 2003
Besproken in de video bij de presentatie Openluchtmuseum, Arnhem, 2004.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.