meerschuim pijpen

wapen gehouden door staande leeuwen

Tabakspijp van meerschuim met cilindrische Hongaarse ketel, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel voorzijde gesneden in reliëf gekroond wapenschild met kruis, gehouden door staande leeuwen. Manchet ingedrukt cirkelvormig merk. Oorspronkelijk zilveren klepdeksel met trommelvormige klep met rondom gedrukte reliëfrand met ranken en klemveer met bladmotieven. Filtrand zilvermerken met jaarletter en meesterteken. Zilveren manchetring met gewerkte rand en borgoog.

Jaar 1838

SteelLengte7,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgesneden
Kleurivoorwit
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Merkteken onleesbaar (fabrieksmerk, ingedrukt, manchet) gehalteteken + 1838 (ingeslagen, filtrand)
IIB (meesterteken, ingeslagen, dekselrand)
Jaar 2003
Provenance Antwerpen, Kunstveilingen Bernaerts, lot 434
Oudenaarde, particulier bezit, <1995-2003
Een product kenmerkend voor de jaren 1830 met een door familiewapen geindividualiseerde voorstelling. Van dit concept zijn oneindig veel voorbeelden gemaakt.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 83. Dit exemplaar.
De Rijp, Museum In 't Houten Huis, tentoonstelling "In rook vervlogen, vier eeuwen tabaksgebruik", 6 augustus - 19 november 2006.