meerschuim pijpen

staande figuren in historische dracht

Tabakspijp van meerschuim met Hongaarse ketel, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel rondom in reliëf Osmaans tafereel met centraal een staande man, geflankeerd door twee mannen die hij bij de handen houdt, erachter wachters met lans, steelzijde gemetselde toren. Steel onderzijde gekroond wapenschild met rocaille. Oorspronkelijk montage met zilveren klepdeksel met centraal een achtkante gekanteelde burcht waarop een kanon, uitgewerkte klemveer en zilvermerken op filtring met jaarteken en "GROSS". Manchetring met borgoog.

Jaar 1848

Breedte7 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurbruinig
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking gemonteerd
Gebruikssporen ongerookt
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Maker Gross
Merkteken zilvermerken (ingeslagen, filtring)
Jaar 2003
Provenance Antwerpen, Kunstveilingen Bernaerts, lot 425
Oudenaarde, particulier bezit, <1990-2003
Voorstelling naar een Hongaarse prent getiteld "The Brotherhood of Life", waarop koning Matthias handen schudt met Hongaren, Serviërs en Kroaten. Deze voorstelling is een vrije interpretatie waarbij de kledingdetails zijn aangepast. Vergelijk "The History of the Hungarian Pipemakers's craft", Budapest, 2000, p 87.
De stijl waarin de pijp gemaakt is heeft vooral overeenkomst met de massa-meerschuimpijpen uit Ruhla, de deksel daarentegen straalt wel exclusiviteit uit.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.