etnografische pijpen

drie zittende personen

Tabakspijp van hout met trechtervorm ketel met brede vlakke filtrand, vlakke onderzijde zonder hiel en rechte steel op tweederde van de ketel aangezet met schijfvormige manchet. Steel in hoogreliëf drie zittende figuren, een vrouw midden, geflankeerd door mannen, de voeten op een regel ter hoogte van de pijpensteel. Snijwerk en manchet zwarte kleurstof. Steel banden van twee kleuren blik. Ketel inwendig met metaal bekleedt, filtrand idem. Hout en metaal met transparante lak bedekt. Roer van ijzer met gebogen eind.

Periode 1880 - 1930

SteelLengte21,5 cm
Lengte totaal45 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenijzer, blik (metaal)
Afwerking verf, zwart
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalCentraal-Afrika
LandAngola
VolkOvimbundu
Jaar 2003
Provenance Maastricht, Dickhaut veilingen, lot 1673
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 478
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, <1935-1960
Vermoedelijk afkomstig uit het grensgebied tussen Angola en Zaïre, Holo of Tsjokwe.
Nol Wentholt determineerde (2003) Ovimbundu ten noorden van Tsjokwe, Angola. Als tweede minder waarschijnlijke mogelijkheid gaf hij Djimbi op.
Op de beschrijvingskaart: Volgens H. Westerdijk, Utrecht 1977 Statiepijp (Peshi) voor voornaam persoon, stam Ovimbundu (Angola, Portugees Afrika).
J.H. Kruizinga, Er zijn pijpen en pijpen. Neerbosch, 1951. p 35, foto. Dit exemplaar.
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Houten pijp met drie personen. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Houten pijp met drie personen. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aparte pijpen uit Angola", 12 mei 2016 - 20 augustus 2016.