houten pijpen

jachttafereel, slang

Tabakspijp van hout met Ulmvorm met cilindrische ketel, de basis aan twee zijden afgeplat met afgeplatte omgaande voluten met een doorboring, opgaande steel en manchet. Onversierd. Steel rechts ingeslagen makersmerk. Montage met zilveren klepdeksel met vlakke bovenzijde en gedrukte decoratie. Manchetring van zilver met concentrische ring van gedrukte decoratie en borgoog. Houten roer met gesneden voorstelling van een slang die om het roer omhoog kronkelt, de kop met geopende bek met tong aan de bovenzijde, ertussen aan de basis een huisje, een jager die een geweer aan de loop omhoog houdt, een dode vogel en een kleine slang, zwart buffelhoornen eindstuk met gebogen roer met vier knopen.

SteelLengte9 cm
Lengte totaal40 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulmvorm
Materiaalwarrelhout (hout)
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
LandDuitsland
Regio nationaalBaden-Württemberg
PlaatsUlm
Merkteken initialen + ULM in toog (stempel, steel re.)
Jaar 2003
Provenance Maastricht, Dickhaut veilingen, lot 1389
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 442
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, <1935-1960
In het zilvermerk vermoedelijk het jaartal 1845.
Don Duco, Ulmer Kloben, een Schwäbische vinding. Amsterdam, 2017. afb 6. Dit exemplaar.
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, permanente presentatie, c. 1970-c. 1995.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.