meerschuim pijpen

borstbeeld Rubens met gerande hoed

Tabakspijp van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en oplopende insteeksteel. Ketel borstbeeld van een naar rechts gewende Rubens met snor en baard, hoed met brede rand en veer op het hoofd. Oorspronkelijk gebogen barnstenen roer. Bijbehorend foedraal van hout met uitwendig zwart leer en inwendig blauw fluweel en blauwe zijde.

Periode 1870 - 1900

KopHoogte14 cm
Breedte11 cm
SteelLengte9 cm
Lengte totaal26 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurivoorgeel
Overige materialenbarnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Jaar 2003
Provenance Utrecht, Bart Lankhorst, Douwe Egberts
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 453
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, 1939-1960
Verzamelaar Van der Hoef spreekt bij verwerving van dit stuk in 1939 van Richard Strauss, na de Tweede Wereldoorlog van het portret van Schubert.
Ben Rapaport, A complete guide to collecting Antique Pipes. Exton, PA, 1979. p 130, kleurenfoto en stofkaft. Dit exemplaar (spiegelbeeldig). Onderschrift: This Nineteenth Century meerschaum pipe is a high relief bust of a hirsute gentleman in late Seventeenth Century garb. He wears a soft hat, adorned with ostrich feather and tassels and a smock with lace turn-down collar.
Peter Bulthuis, 500 jaar tabakscultuur; De rijke geschiedenis van het roken. 's-Gravenhage, 1992. p 59, afb. Dit exemplaar. Bijschrift: Een erg forse portretkop, die een stevige hand verlangt van de roker.
Peter Roggeveen, 'Toebak suyghen', De tabakspijp, een eeuwen-oud en boeiend verzamelobject. StadskanaalVerzamelkrant, X/94, 1994. p 9. Dit exemplaar. Bijschrift: Meerschuim pijp, Oostenrijk, 19e eeuw. Figuur van man c. 1650.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 91. Dit exemplaar.
Ben Rapaport, Pipe Collecting; Part I: The Magnificent Memorable Meerschaum. Dubuque, IAThe Antique Trader Weekly, /, 1974. p 230, photo 1. Dit exemplaar.,
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, permanente presentatie, grote vitrine, c. 1970-1992.
Amsterdam, Tropenmuseum, tentoonstelling "500 jaar tabakscultuur", 9 oktober 1992 - 9 oktober 1993.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.