houten pijpen

dubbelketel

Tabakspijp van hout met twee naast elkaar staande hoge cilindrische licht conische ketels, aan de voet overgaand in een enkele opgaande steel met manchet. Ketelbasis van beide koppen in reliëf schelpmotief van drie knorren. Steel rechts ingeslagen in rechthoek met afgeschuinde bovenhoeken merk "ML ULM". Oorspronkelijke identieke klepdeksels van zilver met opengezaagde klep en centraal een kogelvormige knop, klemveer met dubbele krul als sluiting. Dekselrand zilverkeuren. Oorspronkelijk buffelhoornen roer met conisch stuk met concentrische ringen, getordeerde knoop en schijf met kogels, lange slap en knopenbeet.

SteelLengte5,5 cm
Lengte totaal40 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalwarrelhout (hout)
Techniekgesneden
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Afwerking gemonteerd
LandDuitsland
Regio nationaalBaden-Württemberg
PlaatsUlm
MakerMartin Leibinger
Merkteken "ML ULM" (ingeslagen, steel re.)
zilvermerken (dekselrand)
Jaar 2003
Provenance Utrecht, Bart Lankhorst, Douwe Egberts
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 414
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, <1950-1960
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, permanente presentatie, grote vitrine, c. 1970-c. 1995.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.