meerschuim pijpen

zeskant met witmetaal randen

Tabakspijp van meerschuim met hoge zeskante ketel, puntige onderzijde met hiel en oplopende steel licht verwijdend naar eind. Ketel overlangs op de overgangen van de zes vlakken metaaldraad ingelegd. Oorspronkelijke montage met witmetalen klepdeksel met centraal een grote knop en hekje van staande bladmotieven, klemveer met bal. Steelmanchet van wit metaal met borgoog in de vorm van een geknoopte naturalistische slang. Montage met een driedelig houten roer van gepolijst wortelhout met een gesneden basis, bekroond door een beukenootje, lange slap en buffelhoornen mondstuk met vijf knopen. Borgkoordje in Nederlandse driekleur met twee meerkleurige kwasten.

Periode 1880 - 1910

SteelLengte10,5 cm
Lengte totaal79 cm
Gewicht329 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel zeskant
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurbruin
Overige materialenwitmetaal (metaal), hout, buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Jaar 2003
Provenance Utrecht, Bart Lankhorst, Douwe Egberts
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 644
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, <1940-1960
Opvallend is de bruine kleuring van fabriekswege van het meerschuim met uitgespaarde ovale medaillons op de ketel die bij gebrruik vanwege de dunne wand daar relatief snel kleuren.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.