meerschuim pijpen

hoofd zoeaaf

Tabakspijp van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en oplopende insteeksteel. Ketel hoofd zoeaaf met snor en baard in een punt, fez met kwast, de ketelopening in de voorzijde van de muts. Oorspronkelijk gebogen barnstenen roer, zilveren bandje als reparatie om de steel. Bijbehorend foedraal met bruin leren buitenzijde en inwendig paars fluweel en witte zijde, in het leeg gepreegd "ALB. ..S S/M L. TH. ... Z. FR. FRG. S".

Periode 1870 - 1900

SteelLengte7,5 cm
Lengte totaal14 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelwit
Overige materialenzilver (metaal), barnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen (?)
Jaar 2003
Provenance Utrecht, Bart Lankhorst, Douwe Egberts
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 113
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, <1940-1960
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 93. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.