porseleinen pijpen

"ERINNERUNG"

Tabakspijp van porselein met vaasvorm ketel, bolle vochtzak met knop aan de onderzijde en oplopende steel met manchet. Ketel voorzijde handgeschilderd rechthoek waarin "ERINNERUNG" met gouden bies en bladmotiefjes, ketelbasis in reliëf staande acanthusbladeren. Vochtreservoir in zeemleerkleur met bolvorm met bovenaan cannelures, onderaan acanthusbladeren. Veervormig acanthusblad van steel naar ketelbasis. Reliëfdecoratie in meerkleuren opgeschilderd. Klepdeksel met halvbolle vorm met messing dekselring waarin een porseleinen koepel met knop, rondom knorren en ring met acanthusbladeren, beschildering in meerkleuren. Manchet messing ring met borgoog. Oorspronkelijk licht buffelhoornen roer met schijf, slap en gebogen knopenbeet.

SteelLengte8 cm
Lengte totaal34,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel vaasvorm
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), messing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 2003
Provenance Utrecht, Bart Lankhorst, Douwe Egberts
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, 1963-2003, nr 408
Zeist, G. de Kruijff, antiquair, 1960-1963
Zeist, collectie Henk van der Hoef, <1950-1960
Folder museum Douwe Egberts, Utrecht, c. 1988. Dit exemplaar.,
Peter Roggeveen, 'Toebak suyghen', De tabakspijp, een eeuwen-oud en boeiend verzamelobject. StadskanaalVerzamelkrant, X/94, 1994. kaft. Dit exemplaar.
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, permanente presentatie, grote vitrine, c. 1970-c. 1995.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 6, v.a. 2003.