ceramische pijpen

hoofd man

Tabakspijp van aardewerk met lage vormeloze figurale ketel, vlakke onderzijde zonder hiel en rechte steel met verzwaard mondstuk. Ketel handgevormd van de roker af een mannengezicht aangegeven door ogen, neus en mond. Steel hobbelig en eenvoudig.

Periode 1940 - 1945

Gewicht55 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleuroranjerood
LandNederland
Jaar 2003
Provenance 's-Hertogenbosch, Ruud van Thiel
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, c. 1965-2003, nr V195
Gouda, dr. Jan Schouten, c. 1965
Deze pijp is rond 1940 gemaakt en moet de primitieve pijpen uit de zestiende eeuw uit Virginia voorstellen. Opgenomen in de expositie van de Pijpenkamer van Douwe Egberts in Utrecht, een vergelijkbaar exemplaar hing tot 1988 in Museum De Moriaan in Gouda. Het is een mooi voorbeeld van de misleiding van de museumbezoeker. De beschrijvingskaart meldt: "Indiaans stenen pijpje, rode aarde, ruw, Centraal Amerika, Indianenhoofd voorzijde, vitrine I".
Vrije Volk, 03-11-1952. Artikel over Museum De Moriaan met "Indianenpijp gemodelleerd als Indianengezicht uit 1590, nu de trots van Museum De Moriaan.".
Don Duco, Vijftig jaar misleiding ontmaskerd. Amsterdam, 2003. afb 1. Dit exemplaar.
Utrecht, Douwe Egberts Pijpenkamer, permanente presentatie, c. 1970-c. 1995.