meerschuim pijpen

sigarenpijp

vogelkop

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en licht oplopende insteeksteel. Ketel kop van een vogel, naar de roker gewend, de snavel rust op de steel, de hals ontspringt uit een getand vijfpuntig blad, aan de achterzijde cilindrische houder voor sigaren. Ogen van kunststof. Oorspronkelijk barnstenen roer (ingekort). Bijbehorende foedraal van hout met roodbruine leren buitenzijde en inwendig blauw fluweel en blauwe zijde.

Periode 1900 - 1920

SteelLengte5 cm
Lengte totaal9,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurivoorgeel
Overige materialenbarnsteen (steen)
Afwerking ogen, glas
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen (?)
Jaar 2003
Provenance Antwerpen, collectie Rob Vervoort, 1992-2003
Brussel, antiekhandel, 1992
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.