porseleinen pijpen

rokende studenten

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel rondom in rechthoekig kader met glansgoud lijst een tafereel van acht studenten, vijf rond een tafel links en twee staande figuren rechts, de figuren gevarieerd gekleed, sommigen met een calot, vier roken uit een gesteckpfeife, de figuur rechts met een kleipijp in de mond. Onder de tekst handgeschilderd in goud "WAS SEIN MER, KNODEN? DRECK SINN MER, WER DAS SAGT DER IST EIN ESEL! UND DAS SAG ICH.". Knophiel glansgoud. Oorspronkelijk klepdeksel van nikkel met opengewerkte rand en koordmotief rond de filt, parelfilet op deksel en centraal een knop.

SteelLengte4 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialennikkel (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 2001
Provenance Amsterdam, Simon Couzijn, Prinsengracht
Amsterdam, particulier bezit, <1990-1998
Het uitgebeelde verhaal laat vijf studenten aan een tafel zien, voor hen verschijnen drie handwerkslieden en er ontspint zich de conversatie die onder de voorstelling vermeld staat. Deze voorstelling is dikwijls in lithografieën uitgebeeld en neemt de domheid van de handwerkslieden op de korrel die niet door hebben dat zij zichzelf in plaats van als Knoten als Dreck en Esel uitmaken. (LIT. Walter Morgenroth (e.a.), "Porzellanpfeifen, Bilder zur Lebenswelt der Studenten in Landshut und München im 19. Jahrhundert", 1997, p 68, afb 25.)
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 81. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2001-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.