houten pijpen

zilvermontage, hertshoorn roer

Tabakspijp van hout met hoge cilindrische ketel, zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel onversierd. Ketel inwendig met metaalplaat beslagen. Bekroning met hoog bol zilveren klepdeksel met knorrenrand en aan de bovenzijde gegraveerd een halve maan en drie sterren en aan de voorrand een speld met juweel en pluim van de Turkse tulband afgekeken. Manchetband van zilver met schacht en borgoog. Oorspronkelijk roer van buffelhoorn met hertshoorn tussenstuk en hertshoornen schijf en slap met zilverdraad omvlochten, hoornen knopeneind.

Breedte4 cm
SteelLengte5 cm
Lengte totaal27,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), hertshoorn, buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Afwerking gemonteerd
LandDuitsland
Merkteken "13" gehaltemerk zilver (ingeslagen, dekselrand)
Jaar 2001
Provenance Utrecht, nationale verzamelaarsjaarmarkt
München, antiekhandel, 1996
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2001-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.