houten pijpen

hoofd keizer Wilhelm I

Tabakspijp van bruyère met figurale ketel, zonder hiel, de steel halverwege aangezet. Ketel ondersteboven gesneden karikaturaal hoofd keizer Wilhelm I met geopende mond (die de ketelopening vormt), snor en bakkenbaarden langs de filt, de onderzijde van de ketel is een militaire helm. Oorspronkelijk dun roer van caoutchouc met afgeplatte beet.

Periode 1914 - 1918

KopHoogte6 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalbruyère (hout)
Kleurbruin
Overige materialenpararubber (kunststof)
Gebruikssporen ongerookt
LandDuitsland (?)
Jaar 2001
Provenance Parijs, veilinghuis Nouveau Drouot, lot 434
La Crau, Bernard Mamy, winkelvoorraad, 2001
Onduidelijk is of het om een contemporain portret van voor 1888 gaat of om een voorwerp uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog. In beide gevallen werd met deze uitbeelding van een schreeuwende keizer een antikeizerlijke sfeer uitgedragen.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. september 2001, nr 4. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2001-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.