porseleinen pijpen

"ANT: CORN: VERMIJNE"

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in de kleuren zwart en bruin een naar rechts gekeerde locomotief met kolenwagen waaronder in zwart met bladgoud gehoogd "ANT: CORN: VERMIJNE". Ketel keerzijde "GEBOREN DEN 3. JULI 1839 TE BERGEN OP ZOOM". Filtband en hiel bladgoud. Oorspronkelijke montage met hoornen zak en gezwarte houten steel met inlegwerk van messingdraad en parelmoer rondjes die op gestileerde bloemen en bladeren lijken. Eenvoudig knopenroer.

SteelLengte3,5 cm
Lengte totaal89,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), parelmoer (organisch materiaal), hout
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 2000
Provenance Amsterdam, Thom Broekema
Leeuwarden, antiekhandel, 2000
Ant. Corn. Vermijne, geboren 3-7-1839 in Bergen op Zoom, trouwt in 1871 in Utrecht en is dan ambtenaar bij de Staatsspoorwegen.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 105. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.