porseleinen pijpen

heraldisch helmteken

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vier insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in meerkleuren helmteken nestaande uit een helm met gesloten vizier waarop een stedenkroon met opschrift "TERNATE" met halffiguur met vaan met tekstlint "CONCORDIA RES PARVAE CRESCUNT", vlucht van bladeren, onderlangs lint met "VIRTUS VRUS HONOS.". Hiel intaglio formaatcijfer "8". Steeleind in blauw onderglazuurstreep.

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 2000
Provenance Heidelberg, veilinghuis Metz, lot 179
Bazel, collectie Haegeli, <1970-2000
Walter Morgenroth, Rund um den Tabak; Sammlung Haegeli, Schweiz 1898-1998. Heidelberg, 2000. p 130, lot 179. Dit exemplaar. Hausmalerei.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 77. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2013-2017.