porseleinen pijpen

dorpsgezicht van Taennesberg

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vier insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in meerkleuren binnen rechthoekige lijst van bladgoud dorpsgezicht van Taennesberg met op de voorgrond akkers, daarachter het dorp met huizen en een kerk en op de achtergrond bergen. Onderlangs in zwart schoonschrift "TAENNESBERG". Hiel in zwart "MUNCHEN". Ketel achterzijde in zwart "JOSEPH SEINEM BRUDER RUDOLPH 1845".

Jaar 1845

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBeieren
PlaatsNymphenburg
MakerNymphenburg
Jaar 2000
Provenance Heidelberg, veilinghuis Metz, lot 399
Bazel, collectie Haegeli, <1980-2000
Afgebeeld in de Tännesberg bij het gelijknamige dorpje dat ligt in de deelstaat Beieren en deel uitmaakt van de Landkreis Neustadt an der Waldnaab. Rond 1817 werd de ruine op de Schlossberg afgebroken en in een Kalvarieberg veranderd. De kruiswegstatie uit die tijd is nog altijd te zien.
Walter Morgenroth, Rund um den Tabak; Sammlung Haegeli, Schweiz 1898-1998. Heidelberg, 2000. p 240, lot 399. Dit exemplaar.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 61. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.