meerschuim pijpen

sigarenpijp

knorren

Sigarenhouder van meerschuim met kromkop ketel, zonder hiel en rechte steel met onopvallende manchet. Ketel onderzijde in reliëf negen knorren, de middenste met zilver gemonteerd. Steelhoek knopje. Filtband ketel en steel van zilver met borgoog. Meerschuim met olie ingewreven en gespikkeld gebrand.

SteelLengte2,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel kromkop
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgeperst
Kleurbruinwit
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Jaar 2000
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, 1981-2000
Wenen, antiekhandel, 1981
Vgl. APM 15.896 vergelijkbaar model uit dezelfde tijd en werkplaats. De buitenzijde van een kunstmatige patina voorzien.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 10. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.