porseleinen pijpen

"VIRTUTE COMITE FORTUNA SALUS"

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, hiel en rechte insteeksteel met enkele insnoering. Ketel voorzijde handgeschilderd in meerkleuren uitgebreid wapen in de hoofdkleuren zwart-wit-blauw met op een groen grondje achter een liggende leeuw schild met vier kwartieren met randschrift "VIRTUTE COMITE FORTUNA SALUS", tegen een baldakijn met gedrapeerd hermelijnen dekkleed met paarse buitenzijde, ter weerszijden staande ridders met rok en banier. Bovenlangs "SUEVIA SEYS PANIER!". Ketel keerzijde onder jaartal 1827/28 vier rijen met totaal 132 namen, eronder jaartal 1844. Zilveren filtring als rest van dekselrand. Op de hiel geschilderd: München 184?.

Jaar 1844

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 2000
Provenance Parijs, veilinghuis Nouveau Drouot, lot 234
Parijs, collectie Philippe Allemand, <1985-2000
Wapen met traditionele ‘couleur’ van Corps Suevia München, een van de oudste studentenverenigingen van Duitsland, sinds de oprichting in 1803 verbonden aan de Ludwig-Maximilians-Universität in Landshut, na 1826 verhuisd naar München.
Wapen is voorzien van zgn. Wahlspruch "VIRTUTE COMITE, FORTUNA SALUS" (Op basis van moed, zijn wij zeker van geluk) en Wappenspruch „SIT ENSIS NOSTER VINDEX!“ (Unsere Marke ist der Champion).
In het vierde kwartier de zgn. Zirkel, een studentikoos monogram van het Corps.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 80. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.