porseleinen pijpen

"SALEVIA SEI'S PANIER!", studentenpijp

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde meerkleurige beschildering waarbij bruin, groen en rood domineren van schuingeplaatst wapenschild met vier kwartieren en hartschild onder een helm met drie veren en vlucht van ingesneden bladeren met omgekrulde einden. Bovenlangs in boogvorm in zwart "SALEVIA SEI'S PANIER!". Ketel keerzijde in zwart "O. BRUNNER S./L. LBF. L. BURGENER Z.FR.ERG. GENF, S.S. 99.". Steelovergang signatuur "C. ROTH WURZBURG". Hiel geschilderd monogram. Steel intaglio merk en blauw merk.

Periode 1855 - 1900

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBeieren
PlaatsWürzburg
MakerCarl Roth
Merkteken (onleesbaar} (blauw, steel)
Jaar 2000
Provenance Parijs, veilinghuis Nouveau Drouot, lot 199
Parijs, collectie Philippe Allemand, <1985-2000
Walter Morgenroth, Tabakpfeifen sammeln, Kunstwerke in Porzellan, München, 1989, p 104. Hielteken stelt de inelkaargewerkte letters, de zogenaamde Zirkel van de Bundesnamen voor, waarbij de woorden Germania, Ehe, Freiheit, Vaterland domineren.
Wapen van het studentencorps van Genève, in de traditionele couleur rood-wit-groen.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 129. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2000-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.