houten pijpen

rokende mannen aan tafel

Tabakspijp van hout met ovale ketel, zak en opgaand roer met gebogen hoornen eindstuk. Ketel voorzijde gesneden volkskunstige voorstelling van rokende mannen aan een tafel, omgeven door bomen, links een zittende hond. Hiel jaartal 1884. Vochtzak de vorm van opengewerkte takjes met bladeren en beukenootjes. Deksel met gekrulde slang op de bovenzijde. Steel wingerdbladeren, aan de bovenzijde een hoefvorm. Ketel inwendig met plaatijzer beslagen. Op busje steel ingeslagen "(F.B)ITZSCHE", (of S.R).

Jaar 1884

KopHoogte15 cm
Lengte totaal66 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenplaatijzer (metaal)
LandDuitsland
Merkteken '(F.B)ITZSCHE" (ingeslagen, busje)
Jaar 1999
Provenance Utrecht, nationale verzamelaarsjaarmarkt
Heerlen, particulier bezit, <1985-1999
Afgebeeld in Pipe, the worldwide pipe smoker's magazine, vol 13, 2001, rubriek Famous Pipes, Pipes Célèbres, Pipas Famosas, Pipe, Vol. 32 - I, 2001, p 50. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.