houten pijpen

grotesk fantasiedier

Tabakspijp met hout met figurale ketel, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel verwijdend naar het eind. Ketel een zittend fantasie dier, het deksel is de kop met vier doorboringen voor de toevoer van lucht, zonder hiel en oplopende steel verbredend naar het eind. Steel weerszijden primitief gesneden silhouet van een mens. Zilveren steeleind met bus voor roer en zilvermerken (waaronder drie kronen). Oorspronkelijk groenig gedraaid buffelhoornen roer met baluster en slap, knopen eindstuk. Oorspronkelijk borgkoordje met twee kwasten.

Breedte7 cm
SteelLengte11 cm
Lengte totaal60 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Regio internationaalNoord-Europa
LandZweden
Merkteken zilvermerken (ingeslagen, steeleind)
Jaar 1999
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, c. 1993-1999
Hongarije, antiekhandel, c. 1993, prijs Dfl. 240,-
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.