meerschuim pijpen

sigarenpijp

Ulm-gerelateerde decoratie

Sigarenhouder van meerschuim met kleine ovale ketel staande op een op de Ulm pijp geinspireerde onderzijde met organische vormen, hielvorm en oplopende steel met licht verwijdende manchet. Ketelbasis weerszijden bladlofje. Zilvermontage om filt, Ulmvormen en hiel, manchetring ontbreekt. Dun gezwart houten roer met hoornen eindstuk en gebogen beet met knoop. Bijbehorend foedraal van hout met bruin leren buitenzijde en binnenzijde paars fluweel en paarse zijde.

Periode 1870 - 1900

Lengte totaal33 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn, leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalOost-Europa
LandHongarije (?)
Jaar 1999
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, c. 1979-1999
Lille, antiekhandel, c. 1979
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 41. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.