meerschuim pijpen

knorren, email bloemrozet

Tabakspijp van meerschuim met hoge cilindrische ketel licht uitlopend bij de opening, ronde verzwaarde onderzijde zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel onderzijde in reliëf zeven knorren, de buitenste knopvormig en allen ontspringend uit een verhoogd stuk onder de steel. Ketel ivoorwit, de basis rood. Montage met zilveren klepdeksel met opengewerkte rand en zeszijdige bovenkant met eenvoudig graveerwerk van bloem in parelfilet, centraal een email medaillon met bloemboeket, zilveren manchetring met concentrische ringen en parelfilet, borgoog. Zilverkeur op manchet (onleesbaar). Oorspronkelijk genre barnstenen roer met vierzijdig gegroefde steel en gebogen afgeplat eindstuk. Zilveren dubbele borgketting met bandje om steel vast.

Periode 1870 - 1900

Lengte totaal22,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurroodbruin, ivoorkleur
Overige materialenzilver, email (metaal), imitatie barnsteen (kunststof)
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Jaar 1999
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, c. 1985-1999
Parijs, Drouot, c. 1985
De kleur van de ketelbasis en steel vermoedelijk in de fabriek gemaakt.
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2003, zaal vitrine 5, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 5, v.a. 2013.