meerschuim pijpen

wervelende lijnen, drie slangen

Tabakspijp van meerschuim met Ulmvormige tweezijdig afgeplatte ketel met slanke ovale ketel, zonder hiel en oplopende steel zonder manchet. Ketelprofiel gesneden in wervelende lijnen waarbij een omgaande lijn van de ketel via de manchet naar de onderkant van de pijp loopt en daar een krul maakt. Montage met zilver klepdeksel met bolle opengezaagde bovenkant met knop, s-vormige klemveer en eenvoudige manchetring. Zilvermerken op dekselring met "MAY" en "23". Oorspronkelijk buffelhoornen roer met conisch middenstuk waarom drie slangen met ogen van witte kraaltjes, platte schijf met rondom slang met kraalogen en gebogen beet. Borgkoordje in groen met twee balletjes.

Lengte totaal29 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulmvorm
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Jaar 1999
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, 1987-1999
Brussel, antiekhandel, 1987, prijs Bfr. 7.000 (Dfl. 385,-)
Merkstempel lijkt op een merkteken voor onechte metalen uit Oostenrijk-Hongarije tussen 1872 en 1922.Afgebeeld in Pipe, the worldwide pipe smoker's magazine, vol 11, 2000, p 50. Dit exemplaar.
Famous Pipes, Pipes Célèbres, Pipas Famosas, Pipe, Vol. 11 - I, 2000, p 50. Dit exemplaar.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 40. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2003, zaal, vitrine 5, 2003-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 5, v.a. 2013.