opiumpijpen

opiumpijpenkop

zes rijen met Chinese karakters

Opiumpijpenkop van grijze steengoed met vierkante vorm met afgeschuinde hoeken, vlakke bovenzijde met verhoogde ketelinzet en komvormige onderzijde. Ketel bovenzijde gedicht bestaande uit zes rijen Chinese karakters in zwart. Ketel onderzijde twee groepen met Chinese karakters, drie stuks bijeen gestempeld en twee ingekrast. Ketelinzet van wit metaal. Ketelhouder en stam van messing, de rand zigzag gekerfd.

Periode 1850 - 1900

AlgemeenHoogte4,6 cm
Diameter6,4 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel vierkant
Materiaalsteengoed, yixing (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurgrijs
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking glazuur, zwart
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
Merkteken Chinese karakters (stempels, ketel oz.)
Jaar 1999
Provenance Amsterdam, Rob Clarke
China, provincie Hunan, antiekhandel, 1999
Vertaling via Howah Chen: ýÉêÖÙÓÑÊ®ÆßÈÕÏȳö... °ÙÈÕ... ÖÁÏÈ.. ³öÊé/ÍÁÒÔÀï ÊŸÐÅÒ»È続һÊé. (͌գ© in het gengzhen 0 jaar (jaartelling) familie en vrienden op 17de dag...honderd dagen...een boek uit (?), de brief/trouw laat zien, is zelfde als het boek laat zien. (een stempel).
Don Duco, Opium & opiumschuiven, een bronnenboek. Amsterdam, 2006. p 156, foto 110. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, opiumvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, opiumvitrine, v.a. 2013.