varia objecten

pijpenrekje

"PARK SONSBEEK-ARNHEM"

Wandrekje van gietklei voor miniatuurpijpjes met schildvorm met kroon met vijf punten bestemd voor vijf miniatuurpijpjes. Beschilderd in mat plateel met voorzijde onder weiland met twee koeien met tegen de achtergrond wit landhuis tussen de bomen, bovenlangs "PARK SONSBEEK-ARNHEM". Houder voor pijpjes en filtrand effen zwart. Achterzijde in zwart handgeschilderd "405 IVORA GOUDA" en proenmoeten. Oorspronkelijk rood ophangkoordje. Compleet met twee rode miniatuurpijpjes, zogenaamde bullekopjes.

Periode 1920 - 1935

AlgemeenHoogte13,3 cm
Gewicht125 gram
Materiaalgietklei (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
Gebruikssporen geen
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerFirma P. van der Want Gzn., Ivora
Modelnummer 405
Merkteken "405 IVORA GOUDA" (geschilderd, az.)
Jaar 1999
Provenance Utrecht, internationale verzamelaarsjaarmarkt
Arnhem, antiekhandel, 1999
Don Duco, Het wandrekje voor miniatuurtjes, een souvenir tussen pijpen en plateel. Amsterdam, 2008. afb 36. Dit exemplaar.