bodemvondst pijpen

hoofd Wilhelmina, wapens

Tabakspijp van klei met doetel ketel, zonder hiel en rechte steel. Ketel links in reliëf staand ovaal waarin naar links gewend profielportret van koningin Wilhelmina met haar in een knotje, eikentakken aan weerszijden en een kroon erboven. Ketel rechts in reliëf op gekruld lint door staande leeuwen gehouden twee wapenschilden onder een kroon. Boven en onder de voorstelling knullig gegraveerde lofjes.

Periode 1895 - 1900

SteelLengte0,5 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel doetelknoop
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerFirma P. Goedewaagen & Zoon
Modelnummer 121
Merkteken IWI (stempel, ketel oz.)
Jaar 1999
Provenance Hilversum, collectie Ron de Haan, <1985-1999
Vindplaats Dordrecht, 1985
Vgl. APM 14.166a de gave kleipijp.
Ketelinhoud 10 ml.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 5, p , afb 566. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Lang leve Oranje!, 200 jaar Koninkrijk, Oranje en de pijpmakerij", 3 april - 15 augustus 2013.