tabakscuriosa

snuifdoos

zittende hond bij gedenkteken

Snuifdoos van gedraaid ivoor met rond plat model, onder glazen licht gebold deksel gevat in een vergulde lijst met zigzag motief haarwerk van een zittende hond met opgeheven voorpoot bij een gedenksteen waarop een hart, links buigt een boom over het gedenkteken. Interieur van schildpad.

AlgemeenHoogte2,5 cm
Diameter7,2 cm
Materiaalivoor (dierlijk materiaal)
Techniekgedraaid (draaibank)
Kleurivoorwit
Overige materialenhaar, schildpad (dierlijk materiaal), glas (anorganisch materiaal)
Gebruikssporen geen
LandFrankrijk
Jaar 1990
Provenance Londen, Portobelloroad antiquemarket
Londen, antiekhandel, 1990
Don Duco, De edele kunst van het roken. ZwolleTussen Kunst & Kitsch, II/19, 1993. p 437, foto. Dit exemplaar.
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.