meerschuim pijpen

sigarenpijp

liefdespaar

Sigarenhouder van meerschuim met trompetvormige ketel geplaatst in een bolvorm aan het eind van een licht gebogen steel gemonteerd met barnstenen mondstuk en knoop. Ketel in hoogreliëf liggend op een graspol een vrouw, de jurk opgestroopt, genomen door een staande roeier met hemd en pet met klep. Links naast de graspol de hoed van de vrouw, rechts de roeispanen van de man. Bijbehorend foedraal van hout met bruinzwart leer bekleed, inwendig met blank zeemleer.

Periode 1900 - 1920

Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurivoorwit
Overige materialenbarnsteen (steen), leer, zeemleer (dierlijk materiaal), hout
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Jaar 1998
Provenance Amsterdam, Dick Leijenaar, antiekmarkt De Looier
Verenigde Staten, antiekhandel, 1998
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.