meerschuim pijpen

sigarettenpijp

liefdespaar

Sigarettenpijp van meerschuim met figurale ketel, hielmarkering en elegant gebogen steel met barnstenen eindstuk. Op de steel, die aan het eind het midden heeft tussen een vagina en gestileerde bladeren staat een stoel waarop een man in nachthemd, een vrouw eveneens in nachthemd wordt door hem genomen. Beide nachthemden witgetint. Oorspronkelijk foedraal van hout met zwart leren buitenzijde, de binnenkant met rood fluweel en rode zijde, gepreegde gouddruk met "SCHIUMA GARANTITA".

Periode 1900 - 1920

SteelLengte3,5 cm
Lengte totaal8,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurivoorwit
Overige materialenbarnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Gebruikssporen ongerookt
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Jaar 1998
Provenance Amsterdam, Dick Leijenaar, antiekmarkt De Looier
Verenigde Staten, antiekhandel, 1998
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Dit exemplaar.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 101. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.