porseleinen pijpen

vensters met personen

Tabakspijp van porselein met achtkante stummel ketel, hiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel drie kwart bovenhelft spitsbogen met gotisch traceerwerk in bladgoud en bruin waarin veelkleurig geschilderde staande personen waaronder een man met grashark, vrouw met haas en mandje, vrouw met mand op de rug. Ketel steelzijde tweemaal insekt. Zak met zeskante hoornvorm en knop in rood met goud aan de onderzijde, weerszijden gotische spitsbogen waarin een insekt.

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummelvorm
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 1996
Provenance Parijs, collectie Bertrand Lazard, 1978-1996
Parijs, Denise Corbier, 1978
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.