porseleinen pijpen

staande personen, bladgoud lofwerk

Tabakspijp van porselein met zeskante stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vier insnoeringen. Ketel op ieder paneel meerkleurig geschilderde staande persoon met boven en onder bladgoudmotief van gestileerde bladeren. Hiel verguld. Bijbehorende zak eveneens zeskante vorm met aan weerszijden staande figuur met boven en onder bladgoudmotief van gestileerde bladeren, onderzijde knop, de inzet voor de ketel als een hoorn tegen het reservoir geplakt waarop aan de voorzijde een staande vrouw tussen bladgoud. Oorspronkelijk messing klepdekseltje met als sluitveer een schouderstuk van een harnas met helm en helmteken.

Breedte4 cm
SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummelvorm
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 1996
Provenance Parijs, collectie Bertrand Lazard, 1973-1996
Dieppe, particuliere collectie, <1960-1973
Bernard Mamy, Eppe Ramazzotti, Pipes et fumeurs de pipes; un art, des collections. Parijs, 1981. p 119. Fourneau de pipe en porcelaine octogonale, avec pompe décorée, à décors aux chinois, fin du XVIIIe siècle, collection privée. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.