porseleinen pijpen

zittende Napoleon op boomstronk

Tabakspijp van porselein met figurale ketel, vlakke onderzijde en oplopende steel met dunne manchetband. Ketel keizer Napoleon I zittend op een boomstronk, de armen voor de borst gevouwen. hoofd de voorgestelde met dwarsgeplaatste tweekante steek vormt het deksel, geborgd door een messing ketting met pin. Voetstuk links een bladertak en een porseleinen oog voor een metalen sabel. Beschildering in natuurlijke kleuren met groene jas, witte broek, zwarte laarzen, de boomstronk bruin. Messing borgketting aan manchet, ketelrand en hoofd. Sabel van zilver.

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalThüringen (?)
Jaar 1996
Provenance Parijs, collectie Bertrand Lazard, 1977-1996
Versailles, Hotel des Cheveau l'égers, 1977, lot 271. Lot composé de divers encriers (planche II). Opbrengst Ffr. 610 (Dfl. 215,-)
Gekleed in het kostuum van de aanvoerder van de Chasseurs à cheval de la Garde.
Benjamin Rapaport, A complete guide to collecting Antique Pipes, Exton, 1979, p 212 (re.o). Identiek exemplaar collectie Dunhill. Collectie Hubert Auffève. Identiek stuk in blanc de Chine.
Versailles, Hotel des Chevau'légers, 1977, lot 271 Lot composé de divers encriers (planche II). Opbrengst FF 610.
Pierre Faveton, Autour du tabac: tabatières, pipes, cigares, allumettes et briquets. Parijs, 1988. p 28. Twee identieke stukken uit de collectie van de BibliothÚque municipale, Grasse (polychroom en blanc de Chine).
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 39, afb 12. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 7, v.a. 2001.