Collectienummer:

APM 15.078

Deelcollectie:

porseleinen pijpen

Titel:

tabakspijp

Trefwoord:

drielinggezicht

Beschrijving:

Tabakspijp van porselein met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel verwijdend tot manchet. Ketel rondom in reliëf drie mannengezichten die elkaars ogen delen. Steelaanzet in reliëf geopende vissenbek met tanden. Beschildering in natuurlijke kleuren in roze, rood en bruin. Zilveren klepdeksel met bolle opengezaagde bovenzijde met centraal een rozet en zilveren manchetring met oog. Oorspronkelijk gedraaid buffelhoornen roer uit twee delen met zilveren borgketting. In oorspronkelijke doos met licht gebold deksel en afgeschuinde hoeken bekleed met groen roggenhuid, het interieur in drie vakken en met rood velours bekleed, deksel inwendig zijde.

Datum:

Periode 1743 - 1745


Maten:

KopHoogte5,8 cm
Breedte3,9 cm
SteelLengte3,5 cm
Lengte totaal18 cm
Overige afmetingen cassette breed: 14,8 cm, diep: 9,2 cm, hoog: 4,8 cm
Kenmerken
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekdrukvorm
Kleurwit
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn, roggenhuid (dierlijk materiaal), fluweel (textiel)
Afwerking glazuur, meerkleuren
Gebruikssporen gerookt
Productie
ContinentEuropa
Regio internationaalWest-Europa
LandDuitsland
Regio nationaalSaksen
PlaatsMeissen
Maker #1Königlichen Sächsischen Porzellan-Manufaktur
ContinentEuropa
Regio internationaalWest-Europa
LandDuitsland
Regio nationaalSaksen
PlaatsMeissen
Maker #2Johann Gottlieb Ehder
Aanwinst
Jaar 1996
Provenance Parijs, collectie Bertrand Lazard, 1975-1996
Parijs, antiquair rue Faubourg-St. Honoré, 1975
Commentaar
Vgl. Walter Morgenroth, Tabakspfeifen sammeln, Kunstwerke in Porzellan, München, 1989, p VIII, Abb 43. Identiek stuk. Bijschrift: Pfeifenkopf mit vier Gesichtern und farbiger Staffierung (ohne Marke), Manufaktur Meissen um 1743, höhe ca. 6,5 cm, Silbermontierung; Museum der Stadt Regensburg. Bemerkung: Aktenkundig hatte der Modelleur Johann Gottlieb Ehder auch einer Pfeifenkopf mit vier Gesichtern vorbereitet. Der Modellmeister Johann Joachim Kändler bemerkte im Juni 1743: "Etliche neue Tobacks Köpfe, woran underschiedliche Gesichter befindlich, corrigiret u.z. abformen gegeben". Duplikate: Eine gleiche Ausformung mit andere Staffierung (ohne Marke) wird z.b. (von Rammazzotti, E., 1982, Abb. 7) mit Sachsen, Beginn 19. Jahrhundert, beschrieben (betreft dit exemplaar waarvan de beschildering zolgvuldiger en transparanter is. Het gelaat links heeft een hangsnor en geen zichtbare tanden en de wenkbrauwen zijn doorlopend beschilderd. De pijpen zijn door verschillende werknemers geschilderd).
Literatuur
Bernard Mamy, Eppe Ramazzotti, Pipes et fumeurs de pipes; un art, des collections. Parijs, 1981. p 87, afb 7. Dit exemplaar.
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 34, afb 2. Dit exemplaar.
Don Duco, Pijpenkop met drie mannenhoofden en een monsterkop. Amsterdam, 2005. Dit exemplaar.
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Pijpenkop met drie mannenhoofden en een monsterkop. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Pijpenkop met drie mannenhoofden en een monsterkop. Dit exemplaar.
Walter Morgenroth, Rauchzeichen, Meissener Porzellanpfeifen zwischen Tabakdunst und Pfeifenkunst. DüsseldorfKeramos, Zeitschrift der Gesellschaft der Keramikfreunde, /251/252, 2021. p 110, Abb 93. Dit exemplaar. Bijschrift: Zu einer zweiten zeitgleichen Ausformung des figürlichen Meissener Pfeifenkops mit vier Gesichtern aus der Zeit um 1745 findet sich noch ein passendes Pfeifenetui (14,8 x 9,2 cm) mit einem kurzen horngedrehten Pfeifenrohr, Röhrlänge ca. 18 cm, schlichte Silbermontierung. Gesämthöhe 6 cm, Amsterdam Pipe Museum, Inv.-Nr. 15.078.
Expositie
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 7, v.a. 2001.

If you have any comments, suggestions or additions, click here to send us an email