meerschuim pijpen

borstbeeld negerin

Tabakspijp van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en oplopende steel. Ketel borstbeeld negerin met geopende mond, ringen in de oren, een doek met geborduurde banen om het hoofd, de linker borst bloot. Oorspronkelijke gebogen barnstenen roer met beet.

Periode 1880 - 1910

SteelLengte7 cm
Lengte totaal14,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgesneden
Kleurgeelbruin
Overige materialenbarnsteen (steen)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Jaar 1997
Provenance Leiden, collectie Bob Slingeland, 1971-1997
Leiden, particulier bezit, <1960-1971
Een prachtrige kloeke portretpijp die in talloze varianten zo gemaakt is. Let op de double cire in de muts en langs het borstbeeld.
Afgebeeld in Pipe, the worldwide pipe smoker's magazine, vol 6, 1997, p 50, Famous Pipes, Pipes Célèbres, Pipas Famosas. Dit exemplaar.
Otto van Leijden, Antiekjournaal, 2002. Dit exemplaar.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 92. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.