porseleinen pijpen

"INGELSTADT", stadsgezicht

Tabakspijp van porselein met stummel ketel met licht uitstaande filtrand, hiel en rechte insteeksteel met zes insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in rechthoekig kader van bladgoud gezicht op stad met grote gebouwen en op de rivier op de voorgrond schepen waaronder een stoomboot. Onderlangs "INGELSTADT". Oorspronkelijk plat messing klepdeksel, binnenzijde ingeslagen adelaar met gespreide vleugels en omschrift "NEUSILBER".

Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Merkteken adelaar, "NEUSILBER" (ingeslagen, klepdeksel bz.)
Jaar 1997
Provenance Bogny-sur-Meuse, Pierre Gonzalez
Frankrijk, region Ardennes, antiekhandel, 1997
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 42, afb 17. Dit exemplaar (rechts).
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 59. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 2013-2017.