porseleinen pijpen

familiewapen Poppens

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, hiel en insteeksteel met vier insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd wapen met helmteken en dekkleden, het schild gevierendeeld met eerste kwartier huismerk met "PP", tweede kwartier halve adelaar, derde kwartier drie klavers, vierde kwartier een arm met weegschaal. Filt en hiel bladgoud.

Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 1997
Provenance Amsterdam, binnengebracht Pijpenkabinet
's-Gravenhage, familiebezit, c. 1950-1997
Blijham, Pieter Jacob Poppens, c. 1860
Afkomstig uit Blijham, Groningen van de familie Poppens. Deze pijpenkop behoorde toe aan Pieter Jacob Poppens, gedoopt 21-08-1796 te Scheemda, zoon van Jacob Pieter Poppens en Eetje Ajolts.
J.H.E. Cock, Pijpekop met het wapen van het Groningse geslacht Poppens. Gens Nostra, IV/12, 1949. Dit exemplaar.
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 41, afb 16. Dit exemplaar (links).
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.