porseleinen pijpen

"RESV. GETR. REES..", reservistenkop

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knopvormige hiel en korte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde tussen twee eikentakken in reliëf met een strikje aan de ketelbasis ingekleurde transfer van een vrouw in het geopende raam, de arm om een staande soldaat buiten, opschrift "ES RUFT DIE TROMPETE NUN MÄDCHEN ADO", eronder handgeschilderd "RESERVE HAT RUHE!" en erboven handgeschilderd "RESV. GETR. REES". Ketel achterzijde transfer met meerkleurige inschildering waarop borstbeeld man en vrouw, erboven handgeschilderd "SO LEBT MAN IN MÜLHAUSEN", en eronder eveneens handgeschilderd "AND. A.M. DIENSTZEIT B.D. 11. COMP. &. BAD. INFT. REGT N. 142 MÜLHAUSEN I.E. 1899-1901" waaronder handgeschilderd twee rijen met namen "GETR. BOHN, BULSHARD, BLASI, FREI, FISCHER, FURTWANGLER, ISELE, REES, SCHUMACHER, TRIPPEL, HORN. HAMBURGER SCHÜLE, ...". Nikkel dekselring waarop messing klep in helmvorm met naald en losse kinband, op de voorzijde in reliëf een griffioen.

Jaar 1901

SteelLengte4 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmetaal
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 1996
Provenance Schiedam, Wim van Wijck
Kleve, antiekhandel, 1996
D.H. Duco, Van vorstengeschenk tot volksobject; De historie van de porseleinen tabakspijp. Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vrienden van de Ceramiek, /165, 1998. p 43, afb 19. Dit exemplaar (rechts).
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.