porseleinen pijpen

trompe l'oeil met kaarten en bladmuziek

Tabakspijp van porselein met hoge ingesnoerde cilindrische ketel, vlakke onderzijde en oplopende steel verwijdend tot manchet. Ketel rondom handgeschilderd trompe l'oeil van voorwerpen tegen een grijs fond met een viool, luit, tamboerijn en fluit afgewisseld met een dambord, speelkaarten, bladmuziek en in gotische letters de dagen van het jaar en een tekening in rood krijt van een kerk in landschap. Montage met klepdeksel met opengezaagde rand en manchetband. Oorspronkelijk roer van gedraaid buffelhoorn met afgeplat eindstuk en knoop.

SteelLengte3,5 cm
Lengte totaal22 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 1996
Provenance Parijs, Denise Corbier, antiquaire
Parijs, antiekhandel, 1996
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2013.